Sunday, May 27, 2007

SIRI KENALI JURUUKUR BANGUNAN : SIRI 1 (PENGENALAN)

ABSTRAK

Lazimnya di dalam sektor pembinaan kita seringkali mendengar profesion-profesion seperti Arkitek, Jurutera, Jurukur Bahan, Penilai, Kontraktor, Perancang dan Jurukur Tanah diperkatakan namun jarang sekali kita mendengar tentang profesion Juruukur Bangunan. Walaupun terdapat sebahagian daripada kita yang mengetahui tentang profesion Ukur Bangunan namun tidak dapat dinafikan terdapat sebahagian besar yang masih belum mengetahui dan mengenali profesion ini. Malah terdapat juga segelintir mereka yang tidak pernah mengetahui bahawa profesion ini wujud. " Siapakah Juruukur Bangunan ini? Apa sumbangan mereka? Apa kaitan Juruukur Bangunan dengan industri pembinaan negara kita? " Mungkin ini sebahagian besar daripada persoalan-persoalan yang sering diutarakan oleh kebanyakan kita diluar sana apabila diajukan soalan yang berkaitan dengan Ukur Bangunan. Walaupun telah lebih sepuluh tahun profesion ini bertapak di Malaysia, namun ianya masih belum cukup popular untuk dikenali. Berbeza di kebanyakkan negara-negara Eropah yang meletakkan profesion ini sebagai penghulu kepada profesion-profesion sektor pembinaan yang lain, Juruukur Bangunan dipandang sepi di negara kita. Pernahkah kita terfikir mengapa terdapat bangunan yang bermasalah sedangkan bangunan tersebut baru sahaja beroperasi. Lebih menyedihkan perkara ini sering terjadi kepada bangunan-bangunan kerajaan. Apakah terdapat kelemahan semasa proses pembinaan atau pemilihan bahan yang kurang bermutu, atau mungkin juga takdir tuhan telah menentukan naik bangunnya sesebuah bangunan itu. Siapakah yang bersalah dan siapa pula yang akan mengaku bersalah? Kepada siapa yang harus dipertanggungjawabkan atas kesilapan ini. Mungkin sekali lagi kita akan didendangkan dengan lagu "Bangau oh Bangau" yang asyik memberikan alasan "itu" dan "ini", "begitu" dan "begini". Perkara seperti ini sebenarnya dapat dielakkan sekiranya pemantauan sebelum, semasa dan selepas pembinaan dilakukan dengan rapi. Malangnya pemantauan seperti ini tidak berlaku dan lebih memburukkan keadaan kebanyakkan pemantauan ini dilakukan oleh mereka yang kurang berkelayakan. Maka disebabkan faktor inilah peranan dan tanggungjawab JURUUKUR BANGUNAN ditagih.

bersambung

2 comments:

Unknown said...

Memang macam tuh, naseb saya yang juruukur nih pun macam tuh. tapi bila ko rang piker bahawasanya commisioning tuh bukannya ada profesien specialist tapi group yg ahli design (architect), civil engineer, M&E engineer, Owner, Landscape architect, interior designer. Jadi memang kita orang tak boleh buat apa, kita tak ada keahlian semua tuh. e.g cam na kita nak tau design tuh salah? kita tak da bljr design, cam na kita nak tau apa sebab structure tu crack? kita tak ada bljr bancuh konkrit. Kita org nih hanya belajar liat defect!!! Maknanya sitem pendidikan building survey nih memang ajar kita cuma jadi detector.

jonasng said...

actually kita ada belajar apa yang sepatutnya kita belajar tapi kebanyakkan yang kita belajar nampak tak praktikal..kita blajar design tapi dsign yang kita belaja how to develop new building (retreat house, jetty, parking building etc)..terlalu banyak subjek yg unrelevan dgn kita punya skop..maybe just nak cukupkan credit hours je..dan yang paling x logik ialah subjek yang sama diulang2..time dip da amek then time degree balaja lagi..so nampak macam tak logik kan..kita sepatutnya didedahkan dengan kerjaya seorang jurukur bangunan..bukan kerja2 yang ukur bangunan boleh buat..kalo cite ttg maintenance sume orang bole buat tapi macam mane nak jadi maintenance yang perfect..itu yang sepatutnya ditonjolkan oleh BS..